søndag, februar 25, 2007

Anmeldelse af Kenneth Thordals nye cd "Alt og ingenting"

Nu er anmeldelse af CDere ikke noget vi gør meget af her på mavepusteren, da vi har alt for travlt til at dele håndkantslag ud til de politiske aktører. Men nå nu ligefrem pladeselskabet sender en gratis cd, så gør jeg gerne en undtagelse.

Mit første indtryk da jeg smed CDen over på ipoden og tog på arbejde, med Kenneth T og strandvaskerne i ørene, var at Kenneth har en særdele karakteristisk stemme. Den kommer til sin fulde ret på albummet, der i klassisk dansk sing-song-writer stil fortsætter arven fra stabile danske navne såsom Troels/Tobias Trier, Peter Belli og Poul Dissing. Fokuset er på de intrigante, småpludrende tekster - skæve rim - og Kenneths stemme, der kan få selv en voksen mand til at få en klump i halsen. 70er nostalgien er udpræget, teksterne handler om ostemadder, folkeskolen, kærligheden osv., men dog med flere moderne "tvists" som gør Kenneth T. til en moderne dansk trubadur.

Efter et par dage begyndte flere sange at skille sig ud som fornøjelige og jeg har haft stor fornøjelse af at spæne efter regionaltoget med "Ikke alt går i ring" som soundtrack. I andre sange såsom "Nede ved havnen" kan man virkelig høre at Kenneth Ts stemme er i en klasse for sig selv. Det er smukt og der bliver ikke sparet på klicheerne. Ja hvis man skulle påpege en mangel ved albummet kan man måske sige at grænsen er nået når man i nummeret "Frinummer" slutter hvert vers med "..om lidt er kaffen kold". Måske burde Benny Andersen få sin del af æren for nogle af disse rim.

Af andre svagheder på albummet kan nævnes at akkompagnementet til hr. Thordal ikke altid er helt på niveau med teksterne. Det er klart sangene og stemmen der er i fokus, hvilket både er en styrke og en svaghed ved albummet.

Men. Alt i alt er det et fremragende album som jeg uden problemer ville give 5 ud af 5 mavepustere. Jeg ser naturligvis frem til at kigge forbi til pladereceptionen mandag og uddele dem personligt ;)
Pladen kan købes fra i morgen i de fleste pladeforretninger. Jeg har tjekket piratebay og den ligger ikke oppe endnu, så indtil da må man gøre som Kenneth Thordal opfordrer til på den fremragende "Køb ind Køb ud":
"Køb endnu flere og meget meget mere. Køb en ny CD. Køb den med ham der Kenny T. Du kan pirat-kopiere dig selv, så bliver du mange flere.."

link til thordals myspace profil med smagsprøver fra albummet