søndag, juni 04, 2006

Tiggeri

Når man færdes rundtom i København, ser man tydelige tegn på at vores højtbesungne velfærdssystem har sine store huller. Det er tiggere og hjemløse. De sidder med deres små papskilte ved Nørreport, eller beder om to kroner når man går ned af Vesterbrogade. De lufter deres hunde i s-togene og sover foran Burger King på strøget i beskidte soveposer.

De er beviset på at velfærdstaten har spillet fallit når det gælder en stor gruppe mennesker. Det er folk på startshjælp, folk med alkoholproblemer og misbrugere i alle afskygninger. De har sociale problemer som ikke kan klares af det nuværende system. I min optik burde diskussionen om tiggere således være rettet på hvorledes man kan hjælpe disse folk ud af deres ulykkelige situation.

Men nej. Politiken er i gang med en længere artikelserie med et budskab. Det er forkert at give tiggere penge. Som en politibetjent har udtalt, "så skal man kun give penge til tiggere, hvis man gerne vil bo i en by fyldt med tiggere". Dvs hvis hvis man ikke giver penge til tiggere, så forsvinder de og dermed tilsyneladende også deres sociale problemer(!). En anden skoleforstander ligger også problemet med tiggere over på de gavmilde givere, citat:

"Tiggersituationen i Danmark er yderst sjældent knyttet sammen med egentlig materiel uomgængelig nød. Der er alternativer i Danmark, og derfor er det ikke noget, man skal understøtte«.

Hvordan skulle det forhindre, at man får et bedre liv?

»Man bliver fastlåst i en afmægtighed og i en situation, hvor man måske ikke helt kan undgå at spekulere lidt i synliggørelsen af ens situation«."
Jeg kunne ikke være mere uenig med dette synspunkt og den tankegang og jeg ser logikken bag som en konsekvens af den liberale tidsånd. Det er ikke et samfundsmæssigt problem at der er tiggere næh det er skam et spørgsmål om efterspørgel og udbud. Hvis der er penge i at tigge, ja så kommer der tiggere.
Jeg mener man skal give tiggere så mange penge man kan tåle at afstå og gerne mere. Og jeg ser med stolthed op til de folk der går ud i marken og gør en forskel. Giver hjemløse og tiggere muligheder for at komme videre. For mig at se er det to sider af samme kamp. At give de hjemløse en 20 til dagen og vejen, og samtidigt forsøge at hjælpe dem helt ud af deres problemer.
"Hvorfor skal jeg give tiggere penge, de bruger dem jo bare på stoffer og øl?..og så tjener de sgu mere end mig, på min SU", siger du..

Det er sandt. Men de har det stadigvæk meget værre end os andre luksusdyr, der har familier, venner - resurser der kan redde os ud, så vi ikke ender i grøftekanten. Dette har tiggere ikke og de har samtidigt meget dyre misbrugsproblemer. En af mine venner sagde det helt præcist: "Seføli giver jeg tiggere penge, selv om de bruger dem på øl, jeg har det jo så meget bedre end dem økonomisk. Og tænk hvis situationen var omvendt! "

Mit budskab skal være det modsatte. Giv din daglige tigger en ekstra tyver, og stem på nogle partier der vil gøre noget reelt ved de hjemløses problemer. Det er en plet på velfærdssamfundets samvittighed og et af verdens rigeste samfund, at der stadig findes hjemløse og tiggere og det burde være ordnet for mange år siden.

Link til politikens hændervasken