søndag, marts 05, 2006

hatten af for Politiken

De danske nyhedsmedier har virkelig stået deres ildprøve i sagen om Mohammedtegningerne. Og de fleste har dumpet med bravour. I kølvandet på tegningesagen, har de fleste nyhedsmedier trofast citeret regeringen, Dansk Folkepart, Naser Khader og Socialdemokratiet. Engang imellem SF.

Men når det gælder selvstændig graven i de vigtige dokumenter, og vigtige udlandske kilder i sagen har aviserne været skræmmende dårlige og langsomme. Jeg ved ikke om det skyldtes nedskæringer på de forskellige aviser, men jeg syntes det er beskæmmende at aviserne bruger så lidt energi og resurser på at give nye vinkler og ny viden om sagen. Når det er Politiken, der mildest talt ikke er kendt for at lave "afslørende" journalistik, der vinder prisen som demokratiets vagthund, siger det noget om hvor grelt det står til med resten af pressen.

Danskerne har sandsynligvis de medier vi fortjener, for det er jo også fedest at få de ting at vide som vi allerede mener. Men stadigvæk, det står sgu greelt til.

lad os håbe det bliver bedre for fremtiden, selvom Jens Rohde slipper afsted med at komme med følgende udtalelse som "undskyldning" for hans løgne om de tolv muslimske mænd.

Jeg beklager dybt, hvis jeg har misforstået de oplysninger, jeg har fået på det her møde. Og jeg beklager endnu mere, hvis jeg har misforstået hensigten med mødet. Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt ønsket at slå politisk plat på mødet eller skade tegnerne. Tværtimod

Den journalist der har lavet dette interview skulle hjem og læse på lektien. Det opfølgende spørgsmål kunne fx være: Så du indrømmer at du har har misforstået det møde? Hvorledes kan man mistolke 4 små piger til at være 12 muslimske mænd? Hvorledes kan man være politisk ordfører for et regeringsbærende parti når man kan opfinde den slags i sin forvirrede hjerne? Skammer du dig? Vil du undskylde overfor den muslimske befolkning for dine vilde anklager uden det mindste hold i virkeligheden? Tror du, du har hjulpet på befolkningens forhold til muslimere med dine løgne?

De kom så ikke de spørgsmål. Suk.

link til Rohdes svineri